Zichtbaar op eigen wijze

De uitdaging die Social Media heet. 

Online zichtbaarheid en social media een combinatie die niet meer weg te denken is als je slim onderneemt. Inmiddels is het niet meer zo dat je met een paar postjes meteen honderden volgers hebt. Social Media is serieuze business geworden, het opbouwen van organisch (gratis) bereik is een kwestie van lange adem en adverteren kan prijzig zijn als je snel een groep volgers wilt opbouwen. Maar in principe heb je gratis toegang een enorme vijver tot je beschikking waar ook jouw doelgroep in rond zwemt. Als je serieus aan de slag gaat met het opbouwen van jouw Know Like Trust factor ligt er een wereld voor je open. Welke factor vraag je je misschien af; de know like trust factor betekent niets anders dat dan jouw doelgroep jou eerst wil leren kennen (know) en aardig vinden (like) en vertrouwen (trust) voordat ze besluiten om een dienst bij je af te nemen. De statistieken zeggen dat er minimaal 7 contactmomenten moeten zijn geweest voordat iemand overgaat tot kopen. 


Posten op social media

De keuze is reuze. Moet je dan op alle kanalen Twitter, Facebook, Instagram, Linked In, Snapchat aanwezig zijn?  Nee zeker niet.  Kies vooral wat bij jou en je bedrijf past. Heb je wel eens nagedacht over waar jouw doelgroep uithangt op social media? Nee, dan is dat een goede volgende stap. 

Social Media energieslurper; niet als je een plan hebt. 
Misschien post jij wel op social media, maar heb je het gevoel dat het helemaal niets doet. Hoe vaak post jij?
Helaas zet 1x per week niet zoveel zoden aan de dijk. Feit; een post van Facebook heeft een gemiddelde houdbaarheid van 2-3 uur, daarna ben je verdwenen in de kolkende berichten stroom. Daarnaast laat Facebook jouw bericht maar zien aan 2 % van je volgers. Even rekenen..stel je hebt 250 volgers dan gaan maar 5 van die volgers jouw bericht zien.
Het goede nieuws is dat hoe vaker je post op Facebook en Instagram, hoe meer betrokken je doelgroep is  hoe vaker je bericht getoond wordt. 4-5 berichten per week zijn echt een minimum als je serieus zichtbaar wil zijn. Met betrokkenheid wordt bedoelt het antwoorden op opmerkingen en reactie met meer dan 3 woorden, dus alleen een like of een hartje wordt niet ervaren als betrokkenheid. 
 
Pfff, hoor ik je denken 4-5 berichten, dat is om de dag...En wat moet je dan posten? Hieronder een aantal tips om je op weg te helpen. Het is even een andere manier van (vooruit)denken. En als je die eenmaal door hebt, boor je een bron van altijd stromende post-inspiratie aan.
 
1. Inspiratie     
Social media is zien en gezien worden. En daar kan jij ook absoluut je voordeel mee doen. Maar social media is niet een keihard verkoopkanaal SOCIAAL staat voorop. Het gaat over samen, over praten, delen inspireren, meeleven en beleven.
Hoe kom je nu op ideeën voor je posts? Waarom zit jij op social media? Waar is het mee begonnen?
Is dat omdat je dacht ja, ik maak een profiel op Facebook om eens lekker te verkopen.
Of begon het op een andere manier. Je hoorde vrienden praten of iets wat ze op Facebook hadden gezien, of je houdt van mooie foto’s en zo kwam je op Instagram. Of je was op zoek naar ideeën voor je hobby, of nieuwe keuken en zo kwam je op Pinterest.
 
Dus kies eens een sociaal gebeuren, een verjaardag, etentje met vriendinnen, je schilderles of sporttraining. Hoe gaan die gesprekken dan? 
Je hebt het over actuele zaken, zaken die je dagelijks kunt lezen op NU.nl of over een tv programma van gisteren of over iemands gezondheid. Eigenlijk kun je zeggen dat het altijd gaat over iets uit de sociale schijf van 5.

  1. Actualiteit, gebeurtenissen en belevenissen. Uitstapjes, etentjes, vakantie, reizen, events, alle dingen die je doet of kan doen, of zou willen doen.
  2. Relaties. Met je partner, het alleen zijn, je (schoon) familie, kinderen, vriendinnen, vrienden, collega’s etc. Wat je met hen doet of juist niet.
  3. Gezondheid., lifestyle. En dus over alles wat hiermee te maken heeft. Eten, drinken, gewicht, ziek zijn of juist niet meer, sporten etc.
  4. Persoonlijke ontwikkeling, je werk, je identiteit, je rol als vrouw, moeder, partner, dochter, vriendin, buurvrouw.  
  5. Geld en dus ook waar jij je geld mee verdient; je bedrijf

Jouw bedrijf gaat ook over 1 van bovenstaande onderwerpen. Je biedt mensen een oplossing voor hun ‘probleem’ in een van bovenstaande gebieden.
Als je wekelijks zou posten over bovenstaande onderwerpen heb je dus zo al 5 posts per week!
Maar maak het jezelf nog makkelijker. Er zijn onderwerpen die het best bij jou en je bedrijf aansluiten.
De meest populaire onderwerpen zijn:

  1. Nieuwswaarde en inspelen op actuele informatie; inspelen op de actualiteit. Bijvoorbeeld feestdagen, bijzondere dagen. Op Inhaakmogelijkheden; kijk bijvoorbeeld eens op de Inhaakkalender.nu Hier staat een wereld aan informatie over zaken waar je op in kan haken en waarover je een post kan maken of kan schrijven voor je nieuwsbrief of blog.
  2. Quotes humor, positief opbouwend
  3. Video; ja, ik weet het ENG, sorry maar video scoort gewoon goed voor je zichtbaarheid en bereik op alle kanalen.
  4. Posts die interactie uitlokken; Leg een dilemma voor aan je fans, stel ze een eenvoudige vraag, een ‘maak-af posts.

 2. Planning
Nu is het niet zo dat je elke dag je post op het tijdstip moet posten, deze kan je inplannen. Afhankelijk van je branche onderzoek je wat de beste dagen zijn om te posten. Dan maak je een planning. Elke dag geef je een onderwerp, bijvoorbeeld;
Maandag; Quote dag
Woensdag; Vraag-dag stel een vraag, ga voor de interactie
Vrijdag; vrijdagmiddag'borrel' 
Zondag; Info-dag een post met wat meer info, diepgang; over een onderwerp dat aansluit op jouw business, of jouw interesse heeft. Waar mensen jou beter door leren kennen. Iets wat jij graag wilt delen met je fans.
Deze 4 posts kun je voor een hele maand voorbereiden en inplannen;
4 quotes
4 vragen
4 x een vrijdagmiddag feel good moment 
4 x achtergrond of video.
En dan kun je gedurende week je tijdlijn nog aanvullen met korte updates, foto’s of een filmpje over de zaken die je door de week beleeft, doet en wil delen.

Nu kun je gaan verzamelen, een quote die langs ziet komen, een leuke vraag of informatie die het delen waard is. Sla het op, maak er een foto van en maak een mapje Post Inspiratie.
Zo kun je dan elke week 1 uurtje plannen waarop je de posts voor de volgende week klaar zet.

Dat klaarzetten en plannen kan rechtstreeks in Facebook;
Publicatietools – bericht MAKEN  en als je dit gedaan hebt, kun je onderaan kiezen voor plannen, datum en tijdstip.
Volgens de Facebook goeroes, hebben je posts het beste bereik als ze rechtstreeks in Facebook geschreven en gepland worden.
Facebook is nog steeds het enige kanaal waar je post in kan plannen, dit kan overigens alleen op een bedrijfspagina, niet op je persoonlijke profiel. 

Voor overige sociale media kan je post plannen in een planningstool als Buffer of Hootsuite. Het basispakket is in principe gratis. Neem bijvoorbeeld Buffer.com, daar kun je gratis 3 social media accounts koppelen en maximaal 10 berichten inplannen. Inmiddels kun je via Buffer ook rechtstreeks naar Instagram plannen. 
 
3. Allemaal plaatjes
Over het algemeen hebben je posts een beter bereik met een aansprekend plaatje bij je praatje. Een foto zegt nou eenmaal meer dan 1000 woorden.
Het bereik van zo’n visual wordt dan ook weer vergroot als er een mens, liefst heel persoonlijk, jij zelf dus, of een dier op staat.
Er zijn weinig ondernemers die een enorme fotodatabank hebben met foto’s die ze rechtenvrij 
Let op; je mag niet zomaar foto’s / afbeeldingen gebruiken die je tegenkomt op het internet of via Google. Deze foto’s hebben vaak auteursrechten en is het dus de bedoeling dat je de fotograaf of maker van de afbeelding betaald voor het gebruik. Dat wordt gecontroleerd, de boete's lopen vanaf 250.-.. 
Als je niet met eigen foto’s werkt is de truc dus om te werken met rechtenvrije foto’s, de zogenaamde gratis stockfoto’s. Deze rechtenvrije foto's kun je vinden op;

Zelf zoeken? de zoekterm voor google is: Gratis stockfoto’s of rechtenvrije foto’s/afbeeldingen

En dan?
En dan, dan heb je een passende foto gevonden maar je vindt de kleur niet leuk of je wilt er een quote in plaatsen of je logo. En dat kan je ook echt helemaal zelf.
Gratis met bijvoorbeeld canva.com of picmonkey.com of pablo.buffer.com
Deze programma's hebben een eigen fotobank die je rechtenvrij kunt gebruiken, kies dan wel voor de gratis foto's. Voor elk social media kanaal hebben ze voorbeelden en de standaardformaten. Je kunt ze helemaal aanpassen naar jouw stijl en smaak. Je kunt ook eigen/gratis stockfoto’s uploaden, de foto's voorzien van een ander filter voor een andere uitstraling, teksten plaatsen in heel veel verschillende lettertypes en kleuren. Je kunt zelfs animaties/gifjes maken. 

Ik denk dat je nu al aardig aan de slag kunt het social media kanaal van jouw keuze. Heb je toch nog vragen schrijf je dan in voor de #durftevragensessie via Zoom. Inschrijven kan met een mailtje naar info@bewustondernemendevrouwen.nl met Zoommeeting in het onderwerp. Na aanmelden ontvang je een link die je toegang geeft tot de zoommeeting. 

Ik zie je graag,
BOV Business groet, Ineke Liem

 


« vorige pagina


Reacties


Nog geen reacties geplaatst...




Plaats uw eigen reactie


  
    Reactie:
  
    Naam:    
    E-mail:
 Uw e-mailadres wordt niet getoond